Wednesday, May 7, 2008

Antara Dua Budaya

‘Saya berminat untuk bekerja di Universiti kerana saya merindui persekitaran sebuah Universiti. Di sini berkumpul golongan cendikiawan dan tentunya intellectual discources nya amat subur. Perpustakaannya juga tentunya dipenuhi oleh bahan-bahan bacaan yang amat bermutu. Budaya dan sistem pengurusannya tentu berprestasi tinggi dan fasilitinya pula pasti canggih. Dalam persekitaran seperti ini saya akan berpeluang untuk memanfaatkan segala yang ada itu untuk develope diri dan kompetensi ke tahap paling maksima, sekaligus meningkatkan kecemerlangan sumbangan kerjaya saya di sini. Tempat lain tiada kelebihan seperti ini'

Catatan di atas sebenarnya adalah di antara jawaban yang diberikan oleh seorang gadis berketurunan Cina yang menjawab pertanyaan saya sewaktu beliau ditemuduga untuk mengisi jawatan Pegawai Tadbir Universiti. Sebenarnya sebelum giliran beliau ditemuduga, tidak kurang dari sepuluh calon lain yang telah ditemudugakan. Kesemua mereka adalah Melayu. Rasanya adil kalau saya catat kembali apa pula jawaban kesemua calon-calon Melayu tersebut apabila saya tanyakan soalan yang sama iaitu mengapa anda berminat untuk bekerja di Universiti ini? Jawaban mereka sememangnya pelbagai, tapi rumusan yang dapat saya simpulkan ialah berkisar atas sebab-sebab : berbakti kepada organisasi, mencurah kepakaran, nak balik kampong, isteri atau suami bekerja di sini atau di sekitar, nak jaga ibu-bapa atau nenek di kampong berhampiran, dan berbagai lagi sebab-sebab yang sewaktu dengannya.

Saya yakin kita semua dapat melihat garis perbedaan dalam menilai tahap pemikiran dan budaya yang tersirat dan tersurat pada kedua-kedua blok jawaban tersebut. Elok rasanya kita pakat-pakat renung bersama.

No comments: