Wednesday, July 30, 2008

Pengajaran Ada Di Mana-Mana



Beberapa hari yang lalu, saya berkesempatan menyampaikan sepatah dua tazkirah di sebuah masjid di Macap, bersempena dengan sambutan Isra’ wal Mi’raj. Setelah selesai menyampaikan ceramah, seperti biasa para jamaah bersama-sama menikmati jamuan yang disediakan. Saya mengadap hidangan setalam dengan beberapa orang AJK masjid sementara itu di sebelah kami kelihatan beberapa orang saudara kita dari kalangan warga Bangladesh sedang menjamu selera setalam sesama mereka.

Bila melihat saya kerap tertoleh-toleh melihat gelagat saudara-saudara warga asing itu, salah seorang sahabat yang makan setalam dengan saya bersuara :

‘Ustaz… mereka ni sahabat-sahabat kita warga Bangladesh. Dia orang ni kerja kat kilang di Macap. Tapi Ustaz... dia orang ni tak pernah mis solat berjamaah di Masjid ni ’.

’Dia orang ni tinggal kat kampong ni ke? Saya tanya.

’Tak. Dia orang tinggal kat Macap la... ada asrama kat kilang tu.’

’Dia orang ni datang sini dengan apa..? Saya tanya lagi sebab setahu saya Macap tu agak jauh dari masjid itu. Tiga km tak kurang rasanya.

’Dia orang jalan kaki je Ustaz.’

’Tiap-tiap subuh dia orang jalan kaki ke masjid ni untuk solat berjamaah. Tak pernah mis solat subuh berjamaah dia orang ni..’ Sampuk pula seorang pemuda di sebelah saya.

Sewaktu memandu pulang, saya melalui 1 km jalan kampung dan 1.8 km jalanraya untuk sampai ke Macap. Sambil-sambil menoleh ke kiri dan kanan jalan, hati saya berkata : gelap jugak jalan ni.

Tetiba saya teringat sesuatu.

’Ustaz...maaf, ada sahabat-sahabat tak dapat hadir liqa’ kat rumah ustaz, sebab tak ada kenderaan...’ Jelas seorang siswa melalui telefon satu masa dulu.

Saya tergelak kecil mengingatkan gelagat orang kita yang serba mewah hari ini. Kalau jalan kaki pun, rumah saya baru 2.2 km dari jalanraya besar.

Berangkatlah kamu, sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui. (at-Taubah : 41)

No comments: